Drukke dagen en Zuid-Libanon

7 mei 2015 - Beiroet, Libanon

Dag allemaal,

Dinsdag 5 mei, voor ons Nederlanders bevrijdingsdag, was het weer een drukke maar leuke dag. In de ochtend eerst naar de bank geweest, op mijn bankpasje op te halen. Erg grappig om te zien dat op het papierwerk, wat hoort bij de pas, mijn volledige naam vermeld staat. Maar dan wel incompleet, omdat het simpelweg niet paste, Hier is het gebruikelijk dat je je vaders naam toevoegd aan je eigen naam, waardoor in dit geval mijn naam te lang werd. Mijn derde naam was incompleet en mijn achternaam wordt kenbaar gemaakt als VAN. Gelukkig staat op mijn pas wel van de Weerd.  Verder zijn we naar de Lebanese University geweest om te informeren naar een eventuele masteropleiding en om eens te kijken hoe dat daar in zijn werk gaat. Gezien het Libanese systeem meer lijkt op het Franse systeem. Mocht ik kiezen voor een andere Universiteit in de nabije toekomst om mijn master te doen zal het waarschijnlijk een Amerikaanse universiteit worden. Enfin, een docent gaf duidelijk te kennen dat wanneer ik een bijvak zou hebben gedaan tijdens mijn studietijd ik een makkelijk traject zou kunnen volgen voor mijn master en vervolgens mijn Phd. Helaas is dit dus niet het geval. De man gaf verder aan dat er maar 2 amerikanen en 1 rus op de universiteit te vinden zijn en dat zij in uitzondering de examens in het Engels mogen maken. Ik heb dan al voor mezelf helder dat wanneer ik ga voor mijn master dit niet bij de Lebanese University zal zijn. Geen zin om weer een vreemde eend te  zijn. Vervolgens ben ik woensdag bij Skillz langs geweest. Een opleidingscentrum van twee Nederlandse dames. Een heel mooi pand en super leuk om kennis te maken!

Op woensdag zijn we met vrienden van Kass naar Zuid-Libanon gegaan, naar een dorpje Aramta, achter Nabatye. Een prachtige omgeving in de bergen waar we hebben kunnen genieten van witte wijn, Hollandse jong-belegen kaas en stilte. Vooral de stilte... Na lekker uitslapen werden we wakker en lekker in de zon en kopje thee gedronken. Vervolgens kwam er een man met geweer en een kudde schapen/ geiten voorbij. Kass kwam erbij staan om te vertalen. De man vroeg waar ik vandaan kwam, Kass vertelde dat ik uit Nederland kom. De man gaf aan dat we vast familie zijn, omdat hij, en velen uit zijn familie ook blond haar heeft. Vervolgens kreeg ik de uitnodiging om te schieten met zijn geweer, zo vriendelijk mogelijk heb ik afgewezen. De mannen konden deze genereuze uitnodiging natuurlijk niet afslaan en kozen als mikpunt een plastic bekertje met steentjes. Na een BBQ in de middag met het nodige vlees, salade en vers gesneden frieten hebben we vervolgens uit zitten buiken in de tuin. Met als nadeel dat ik verbrand ben...

Zometeen slapen, morgen weer een productieve dag tegemoed. Morgen bij school langs, een aantal papieren printen en wat winkeltjes af. Morgen avond ga ik uit eten met Ahmad, gezellig dus :).

Slaap lekker allemaal.

1. Ad:
    7 mei 2015
    Hoi Nadine, nou ben ik om, kijk voor mij
    maar rond naar een leuke boerderij.
    Klinkt wel heel leuk alle dingen die je daar doet, geniet ervan. Groetjes Ad
  2. Nadine van de Weerd:
    7 mei 2015
    Haha, ze hebben genoeg leuke plekjes daar in het zuiden hoor! Zelfs villa's met zwembad!
    Groetjes!